נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

דיני עבודה – מילים חזקות שלא תמיד מובנות

חוקי העבודה

מי מאיתנו לא נתקל אי פעם במושג "דיני עבודה"? צמד המילים הזה מהווה יחד את אחד המושגים הנפוצים והחשובים בעולם המשפטי בכללותו. אבל מה עומד מאחורי המינוח המרשים? במאמר הבא נסביר מהם דיני עבודה.

 

מהם דיני עבודה

באופן כללי, דיני עבודה הוא המושג המשפטי המעגן את זכויות העובדים. זכויות העובדים בכל מקום כפופים לחוקי המדינה הספציפיים בנושא זה ולכן דיני עבודה של מדינה אחת אינם בהכרח שקולים לדיני עבודה של מדינה אחרת. עם זאת, ניתן לומר כי בעולם המערבי דיני העבודה מקיימים במידה מסוימת כללים אוניברסליים המבוססים על זכויות האדם, כבוד האדם וחירותו.

כאמור, מדובר בנושא משפטי טהור ולכן הבקיאים ביותר בנושא זה הם עורכי דין בעלי ההתמחות הרלוונטית, להלן עורך דין לענייני עבודה. עם זאת, מובן שלא צריך להיות עורך דין בשביל לגלות עניין בדיני העבודה. מדובר בתחום משפטי שרלוונטי לחלק גדול מאוד מהאוכלוסייה: כל מי שעובד באיזושהי מתכונת. לכן חשוב לערוך היכרות בסיסית עם המושג ועם המשמעות החשובה שלו.

 

רלוונטי לכל עובד

בעולם התעסוקה של ימינו ההגדרה של אדם עובד היא הגדרה מאוד רחבה אשר מאגדת בתוכה סוגי התקשרויות שונים, תנאי העסקה מגוונים והיקפי עבודה בכל טווח אפשרי. חלק עובדים במשרד מתשע עד חמש, בעוד שאחרים עובדים מהבית במשמרות של שעות ספורות וכך הלאה. המושג דיני עבודה רלוונטי לכולם.

על אף שההתקדמות הרבה נמצאת אצל העובדים השכירים (מי שמקיימים יחסי עובד-מעביד) דיני עבודה מספקים הגנה משפטית גם עבור עצמאים ובעלי הגדרות אחרות כמו למשל משתתף חופשי.

 

על מה מגינים דיני עבודה?

כאמור, דיני עבודה נועדו לספק הגנה לעובדים אך נשאלת השאלה איזו הגנה ובאילו מקרים? דיני עבודה מתקשרים לכל מה שקשור לתנאי ההעסקה וככאלו הם מתפרשים על קשת שלמה ומגוונת של נושאים. החל ממעמדם של אוכלוסיות מסוימות בשוק העבודה (נשים בהריון, גרושים, בני מיעוטים וכיוצא בזה),  ממשיך לשכר הולם, תנאי קבלה הוגנים למשרות ועד לדיני פיטורים ופיצויים בגינם.

מדובר כמובן רק ברשימה חלקית של הנושאים המקובצים תחת השם הכללי דיני עבודה. עניינים אלו, כאשר מתגלעת בעיניהם מחלוקת, נדונה בבית הדין לענייני עבודה. העובדה שקיים מוסד משפטי שתכליתו לשפוט בנושאים אלו מלמדת על חשיבותם הרבה של דיני עבודה, כמו גם על העבודה הרבה הנעשית בתחום, באופן בלתי פוסק.

 

לא נלחמים על דיני עבודה לבד

כפי שהדגשנו, דיני עבודה הן מושג רלוונטי כמעט לכל אזרח. לכן כמעט כל אחד עשוי להיתקל במחלוקת בענייני עבודתו אשר תגרום לו להתעניין בנושא ולמצות את זכויותיו. חשוב להדגיש בהקשר זה שלא כדאי לפעול בנושא דיני עבודה באופן עצמאי, אלא להיעזר בשירותיו של עורך ידן מומחה, אשר יש לו את ההבנה המשפטית הדרושה לשם השגת תוצאות איכותיות בכל הקשור לדיני עבודה.

חוקי העבודה

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עורך דין דיני עבודה